Lær at forstå

Enneagrammets

ni

Børnetyper

De ni Børnetyper

Alle forældre ønsker dybest set at forstå deres børn, særligt hvis der er udfordringer, og institution eller skole giver udtryk for bekymring.

Vores grundtanke er, at der ikke er noget galt med barnet - uanset hvordan ubalancerne kommer til udtryk. Derfor handler opgaven om at finde frem til det i barnet, der skaber den udfordrende adfærd, så den voksne kan lære at arbejde rundt om barnet uden at gøre det forkert.

Børn og Enneagrammet handler IKKE om at teste børn, men for de voksne der måtte ønske at vide mere om sig selv, kan vi godt anbefale en test.

  • Type 1 Det ansvarlige barn

    GØR JEG DET RIGTIGT? 🤔

    🐻 BØRNETYPE 1 i ENNEAGRAMMET

    Nogle børn har fuldt fokus på at afkode, HVORDAN MAN GØR TING og at vise deres omhyggelighed og leve op til de voksnes forventninger. 🥇🥇🥇🥇🥇

    Det er Enneagrammets TYPE 1 , der i børnehøjde er optaget af at gøre ting rigtigt. De er fornufts-styrede og derfor vi ser dem:

    🏆 Tidligt kunne spise med bestik og drikke af kop

    📗 Være tidligt sprogligt udviklede og kunne læse

    🗝 smide bleen tidligt, hvis de er trygge

    👩‍🦰 Blive kaldt "en artig og god dreng /pige"

    ⚖️ Selvom det ansvarlige barn er sød, fornuftig og ansvarsfuld kan der opstå udfordringer i relationerne, fordi de gerne vil bestemme f.eks. i leg.

    👉"MIN MÅDE ER DEN RIGITGE"👈

    ⚖️ Når vi forstår, hvor meget umage Type 1 barnet gør sig, forstår vi også, hvor meget det betyder at blive set og støttet.

    😣 De gemmer på en enorm vrede, som langt hen ad vejen undertrykkes og som de ofte KUN får luftet i hjemmet, hvor der er trygt og sikkert.

    💝 Type 1 barnet ser sig selv som en lille voksen, så de voksne omkring dem skal møde dem i øjenhøjde og guide dem i stedet for at opdrage og rette på dem.

    ✍️ Det ansvarlige barn lykkes, fordi de hele tiden gør deres ypperste. Tegner de uden for stregerne, krøller det prompte tegningen sammen. “DET ER GRIMT”, tænker de.

    🤷‍♀️ Vid at Type 1 barnet spørger om lov til mange ting, før de tør udføre handlingen. Fordi de gerne vil vide, hvad der gælder og hvad man må.

    👎 Inde i 1'ere bor der en ihærdig indre kritiker, så lad være med at kritisere yderligere. Find en HELT ufarlig formulering, hvis du ønsker en ændring.

    💝 Rum deres vrede - de kæmper hårdt nok i forvejen.

  • Type 2 Det hjælpsomme barn

    ER JEG SØD NOK? 🥰

    🐼 BØRNETYPE 2 i ENNEAGRAMMET

    Nogle børn har fuldt fokus på at skabe og være i relation med andre. 🧸

    De vil i god balance vise sig kærlige og opmærksomme overfor både børn og voksne omkring dem - en ubevidst strategi om at være så søde, at man ikke kan lade være med at holde af dem. 💁‍♀️👩‍❤️‍👩🙆‍♂️

    Det er Enneagrammets TYPE 2, der i børnehøjde er tunet ind på at fremstå sød og kærlig overfor andre.

    Det Hjælpsomme barn er relations styret, og derfor oplever vi at de:

    🧲 Bruger deres empatiske evner og tager sig af søskende eller andre, som 2’er barnet føler har behov for støtte.

    🧲 Er imødekommende, smilende og søger øjenkontakt med kærlige øjne.

    🧲 Bliver set som SØD OG HJÆLPSOM. 👉"JEG GØR MIG SØD, SÅ DU VIL MIG" 👈

    ⚖️ Selvom Det Hjælpsomme barn er både sød og kærlig, kan der opstå udfordringer i relationerne, hvis de ikke føler sig set. Det kan gøre dem kolde og bombastiske.

    💝 Inde i dette barn er der en lille stemme, der fortæller, at det det er vigtigt, at andre tænker godt om dem. ”JEG SKAL VÆRE SÅ SØD, AT ANDRE KAN LIDE MIG”.

    👩‍❤️‍👩 Når relationen til de voksne ikke er god, kan de komme i ubalance og blive skamfulde, føle sig forkerte og pinlige.

    😔 2´er barnet ved instinktivt godt, at de burde elskes for den de er, så er relationen under pres kan Det Hjælpsomme barn blive kostbar, forsmået og afvise kontakten.

    😦 Det kan ligne et lille drama, fordi barnet vil tydeliggøre, at det er såret. De har nu lukket ned for empatien og er hårde og kolde: ”DU HAR IKKE FORTJENT MIN SØDME!”

    Type 2 barnet vil derfor have glæde af voksne, der viser, de er ønsket og holdt af, uden at de skal gøre noget for det, f.eks. ved at give barnet et uventet kram. 💝

  • Type 3 Det præsterende barn

    ER JEG IKKE DYGTIG? 😉

    🐼 BØRNETYPE 3 i ENNEAGRAMMET

    Nogle børn har fuldt fokus på PRÆSTERE og at vise deres EVNE TIL AT LYKKES, så de får anerkendelse af de voksne.🏅🏅🏅🏅🏅

    Det er Enneagrammets TYPE 3 der i børnehøjde er optaget af at tage sig godt ud, at lykkes med det de laver og få POSITIV OPMÆRKSOMHED.

    De er MÅLSTYREDE og derfor ser vi dem:

    🏆 Øve sig i bevægelse og balance fra de er helt små og være motorisk tidligt udviklede

    📗 Hurtigt tilegne sig sproglige færdigheder og kunne tale, læse og skrive før sine jævnaldrende

    ️‍🤸‍♂️ Blive kaldt "en aktiv og dygtig dreng / pige" 👩‍🦰🧒

    ⚖️Selvom Det Præsterende barn er CHARMERENDE, POPULÆR OG TILPASNINGSDYGTIG kan det blive svært for barnet, HVIS ANERKENDELSEN ELLER SUCCESSEN UDEBLIVER.

    Dette er svært for et 3'er barn at acceptere, når noget ikke lykkes, og de får brug for kærlig støtte og opmuntring fra de voksne.

    👀"SE MIG! SE MIG! SE MIG!”

    ”DET BEDSTE TIL MIG TAK!” 😎

    💪😏 Type 3 har en dyb overbevisning om, at de ER SUPERMAND m/k og har KOMPETENCER TIL ALT, men samtidig gemmer de også på en frygt for IKKE at LYKKES, være BEUNDRET OG RESPEKTERET 😧😧

    🏆 Type 3 barnet ser sig selv som ”SUCCESFULD FOR DET JEG GØR”. 🏋️‍♂️ 🏊‍♀️ 🚴‍♂️

    Derfor har de brug for voksne, der kan minde dem om, at de også er DEJLIGE BARE FOR DEN DE ER 💝💝

    🔓 Inde i Det Præsterende barn er der en stemme der siger, at anerkendelse og SUCCES er det samme som KÆRLIGHED, derfor kan de blive overvældede af følelsen af TOMHED, når de ikke er AKTIVE og scenelyset er slukket. 🔓 🧏‍♂️🙆‍♀️ 🤷‍♂️👬

  • Type 4 Det følelsesorienterede barn

    FORSTÅR DU MIG? 🤨

    🐼 BØRNETYPE 4 i ENNEAGRAMMET

    Nogle børn er i tæt kontakt med deres FØLELSER og har fokus på deres INDRE VERDEN. 😙🌻🎬🦄

    🧞‍♂️ De føler sig anderledes, afviser det ”normale” og synes ikke at opdragelse er noget for dem. 🧜‍♀️

    Det er Enneagrammets TYPE 4 ,der er optaget af at finde ud af, HVEM DE ER.

    De er INTENSE, JEG-ORIENTEREDE og FØLELSESSTYREDE og derfor oplever vi dem:

    🎭 Svingende i humør: fra triste med tårer til meget glade med stort liv i øjnene.

    De følger deres følelser - og kan selv sætte dem i gang. 🎭

    💝 Det fortolkes som drama, men det er egentlig bare følelser i fuldt flor 🌼

    🗣 De kan finde på holde enetaler, når de først har andres opmærksomhed.

    🗣 Deres indre oplevelse er så stærk, at de bare MÅ dele ud af den. Desværre kan det misfortolkes som selvoptaget

    🎨De er indlevende, fantasifulde og kunstneriske i leg og udtryk

    👀 De kan falde i staver og dagdrømme 🦄

    👘 De klæder sig på sin HELT egen måde - ikke nødvendigvis smart.

    🕶 De er sensitive børn, der er lidt specielle og anderledes.

    ⚖️ Selvom det følelsesorienterede barn er GOD TIL AT UDTRYKKE SINE FØLELSER, får de det svært, når de føler sig misforstået.

    De kan hurtigt komme til at føle sig både SKAMFULDE OG UTILSTRÆKKELIGE.

    Dette fortolker omverden ofte som NÆRTAGENDE ELLER SKRØBELIGT.

    👉 "JEG VIL HELLERE VÆRE AUTENTISK END AT TILPASSE MIG" 👈

    TYPE 4’er barnet gemmer på en frygt for ikke at være elsket for hele den de er. Samtidig har en overbevisning om, at de skal være unikke for at blive set.. 👩‍❤️‍💋‍👩

    De har en oplevelse af at være anderledes og udenfor: ”Jeg er ikke lige som de andre” ”Der er noget galt med mig” 😞

    💪🤠 De voksne kan støtte ved at vise at de rummer udsvingene, også når barnets adfærd kan fortolkes som drama og det at overspille sine følelser.

    De vil bare gerne ses! Barnet skal derfor igen og igen mærke, at vi vil dem, bare som de er og gerne uden ord. 😘

  • Type 5 Det videbegærlige barn

    ”HVORDAN FUNGERER DEN HER?” 🤔

    🐼 BØRNETYPE 5 i ENNEAGRAMMET 🐼

    Nogle børn er meget optagede af at lære nyt fx. om ting eller fænomener. 🎥🧲🦀🪐⚡️✨

    🔍De stiller mange spørgsmål og kan huske usædvanligt meget om det, de har hørt. 🧠️

    👰 De opleves anderledes end andre børn, da de er lidt socialt akavede og foretrækker at lege alene.

    👰 De kan sidde stille i lang tid og undersøge ting eller kigge i bøger. 🦩🍄🦔

    Det er Enneagrammets TYPE 5, der allerede i en tidlig alder ønsker at vide meget om alt lige fra PLANETER TIL DYR, DINOSAUERERE OG FOSSILER. ⛰🦔🍄

    JEG SER MIG SOM ANDERLEDES

    🗝 👭 Det med følelser og at være i relationer opleves til gengæld kompliceret. De føler sig fremmede og anderledes i forhold til andre.

    🙅🤷‍♀️ "SKAL jeg lege med de andre?

    Som VIDEBEGÆRLIGE og TILBAGETRUKNE oplever vi dem:

    ⏰ Være optagede af at skille ting ad for at forstå funktionen. 🔌📡

    🧠️ Forsøge at regne ting ud FØR de prøver, fx. når de skal lære at cykle.

    🧠️ Fordybe sig og forsvinde mentalt ind i egen verden.

    😧 Blive sure og afvisende, når man forstyrrer dem.

    🧔 Holde sig selektivt til voksne, der kan give svar, og som anerkender behovet for EGET SPACE.

    🚦 Type 5 barnets adfærd ligner, at de mangler sociale færdigheder og empati , hvilket kan misforstås som autistiske træk. 🚦

    ⚖️ I ubalance og når de bliver vrede, kan de agere voldsomme og efterfølgende have svært ved at erkende det. "MEN HAN TOG MIN SKOVL"

    👬 Disse børn kan være svære at inkludere i børnegruppen, da de trækker sig, og mange forældre oplever, at barnet ikke er interesseret i at lave legeaftaler.

    👉 "JEG VIL HELLERE LEGE SELV END INKLUDERES"👈

    Inde i Type 5 barnet bor der en lyst til at være fordybet i noget som STIMULERER DEM INTELLEKTUELT.

    💪😏 Den voksne skaber god relation til barnet ved at gå med ind i det, som har fanget barnets nysgerrighed og give TID UDEN FORSTYRRELSER.

    Vid at det er nødvendigt for Det videbegærlige barn at kende til planer, ændringer og spisetid i god tid, så de kan forberede sig. 💝 💝

  • Type 6 Det tryghedssøgende barn

    “DU SKAL HJÆLPE MIG” 😎

    🐼 BØRNETYPE 6 i ENNEAGRAMMET 🐼

    Nogle børn bliver nemt i tvivl og usikre på sig selv.

    🌳🌳 De ønsker, at andre skal støtte dem, fordi de FRYGTER IKKE AT KUNNE KLARE SIG ALENE, og det gør dem utrygge indeni. 🐘

    💪🙂 De forsøger, at finde støtte hos det, der kaldes en RETNINGSGIVENDE VOKSEN, som DE FØLER VIL DEM 💚

    🔑 “GIV MIG STØTTE, RUTINER OG KNOW HOW TIL, HVORDAN MAN GØR TING” ⏰⚒🧸🚜🚴

    6️⃣ ✔️Det er ENNEAGRAMMETS TYPE 6, der i børnehøjde er optaget af at finde svar på spørgsmål som:

    ‍🤷 HVEM KAN HJÆLPE MIG? ❓ 🙆‍♂️ HVAD SKAL DER SKE? ❓ 🤷 KOMMER DET TIL AT GÅ? ❓ 🖤 VIL DU MIG? ❓

    🏆 “Jeg er ORDENTLIG, HØFLIG OG VIL DET GODE, og jeg forventer det samme fra de voksnes side. En følelse af manglende støtte gør, at jeg bliver i tvivl og føler mig AMBIVALENT OG MODSÆTNINGSFYLDT🙄

    ⛔️👉 Under tiden PROJICERER DE DERES USIKKERHED OVER PÅ ANDRE. En indre følelse af ambivalens gør, at intet er rigtigt og intet dur. Det er deres forsvarsmekanisme. ⛔️🖐⛔️

    😠“DU VIL MIG JO IKKE” “DU VIL ALDRIG HJÆLPE MIG” 😠

    🧲 Type 6 barnet har en forhåbning om, at den voksne kan vide, hvad de tænker og har brug for, SOM OM DEN VOKSNE BURDE KUNNE LÆSE DERES TANKER. 🧲

    🔗 De er født SIKKERHEDSORIENTEREDE, og derfor kan vi opleve at de:

    👀 Scanner omgivelser, opfanger forandringer og har mange spørgsmål på: HVAD, HVEM, HVOR, HVORDAN, HVORNÅR OG HVORFOR? For at sikre sig 👀

    📗 De ønsker at være gode og sammenligner sig ofte med andre. De tænker og taler sig selv op og andre ned for at fremstå ekstra gode, ordentlige og dygtige.

    I GOD BALANCE er de ordentlige og arbejder flittigt for at være dygtige. De er HØFLIGE, opmærksomme på andre og har et øje for fællesskabet 👩‍🧒🧒👩‍🦰🧒

    ⚖️ Der kan opstå udfordringer, når FØLELSEN AF TRYGHED FORSVINDER og de kommer i ubalance ⚖️ 🙄 De kan ofte ikke selv finde vejen ud af denne negative spiral, de voksne skal derfor:

    ✅ Undlade at kommentere negative handlinger, men tale om det, de gør godt. ✅ Støtte dem, forvent ikke at de er selvhjulpne. Sig “skal vi gøre det sammen?” ✅ Fortælle hvad der skal ske.

    💪🤠 Derfor har de brug for voksne, DER KAN VISE DEM, HVORDAN MAN GØR, OG AT DERES VERDEN ER TRYG !! 💝

  • Type 7 Det frihedssøgende barn

    “NEJ!! JEG ER LIGE IGANG MED NOGET ANDET” 😋

    🐼 Vi ser på BØRNETYPE 7 i ENNEAGRAMMET 🐼

    Nogle børn er konstant på udkig efter STIMULI og “DET NÆSTE EVENTYR”. 🧙‍♂️ 🧞 🏍 🕌 ✈️ ⛵️ 🎠

    🤸‍♀️ De vælger lege, der forekommer underholdende og sjove og gerne lidt på kant med det tilladte. 🪂👮‍♂️

    Det er ENNEAGRAMMETS TYPE 7, der i børnehøjde er optaget af at og blive fyldt op af aktiviteter og (sanse-)oplevelser. 👧

    🦄 For dem er livet et slaraffenland og de udforsker fantasifuldt, HVAD DER KAN LEGES? HVOR? OG HVORDAN? 🦄

    🤸‍♀️ De holder sig aktive og undgår på den måde at komme til at kede sig.

    😕 Svære følelser, som f.eks. at være ked af det, skamfuld eller trist, søger de hurtigst muligt at komme væk fra, idet de opretholder et optimistisk livssyn, selv når de har det svært. Opmærksomhed skaber en generthed i dette barn.

    Det frihedssøgende barn er grundlæggende optimistisk og positiv “JEG ER OK” 🥳

    🧰 SKAL-OPGAVER opleves som begrænsende og kan få Type 7 barnet til at flygte enten fysisk eller ind i deres egen verden - med mindre skal-opgaven virker intellektuelt stimulerende på dem, som f.eks. en konkurrence. 🧠🧐

    🐾 Eventyreren elsker at være i nuet med et højt fokus. Når en leg ikke er sjov længere, hopper de hurtigt videre og smutter fra oprydningen, hvis muligt. 🐇

    ⛔️ “DET GIDER JEG IKKE!!” ⛔️

    🔓 Inde i 7’ere er der en lille stemme med stor magt, der siger, at ALT ER MULIGT, og at man kun skal lave det, der er sjovt. 🔓

    🧠Ligesom Det videbegærlige barn og Det tryghedssøgende barn er Type 7 barnet en hovedtype.

    👉 Det betyder, at LOGIK OG RATIONALER ER DERES GO-TO STRATEGI, når de kommer i problemer eller støder på udfordringer.

    ⚒ “HVORDAN KAN HULEN BYGGES?”

    ⚒ “HVORDAN SØRGER VI FOR IKKE AT BLIVE OPDAGET”?

    ⚒ “HVORDAN KAN JEG UNDGÅ AT KEDE MIG - KAN JEG BRYDE EN REGEL HER OG LAVE LIDT SJOV”?

    📗 De er kvikke og hurtigt opfattende. Men til samlinger og i andre situationer, hvor man skal sidde stille, vente på tur eller lytte, kommer de ofte til at forstyrre og kan godt finde på bare at gå.

    🧸 🗝 At følge en struktur opleves begrænsende og udfordrer deres tålmodighed.

    “NU KAN JEG IKKE VENTE LÆNGERE” 🥺

    💁‍♀️ I BALANCE er de glade og griner og inkluderer gerne andre i deres leg.

    Pligter klarer de med overskud som i “det kan jeg lige gøre i en fart” 👩‍🦰🧒

    ⚖️ Selvom de i god balance virker glade og fantasifulde, kan de have svært ved at være i rampelyset og centrum for opmærksomhed. De bliver generte eller fjoller, fordi følelserne er svære for dem at håndtere. ⚖️

    I UBALANCE er de hektiske og hopper fra den ene leg til den anden og har svært ved at fordybe sig. Denne adfærd kan misfortælkes som ADHD lignede træk 🎤🎲

    👀 👨‍🦱👉 Opmærksomheden er rettet mod ikke at gå glippe af noget og "FÅ DET HELE MED"

    😡 Skælder de ud, er det kort og kontant, og de kan endda blive grove.

    🥱 Bliver de fanget i noget svært, og den voksne "holder fast", vender deres optimisme til et negativt tunnelsyn og stemmen indeni siger:

    “Det bliver ALDRIG godt igen” 👀

    💪😏 Det kræver MOD, TRYGHED og ENERGI af Type 7 barnet at være ude at afprøve alle muligheder. Derfor har Eventyreren brug for tydelige, tryghedsskabende voksne der;

    ✅ Ikke bliver sure eller snakker for meget og for længe om det, man ikke må.

    ✅ Er opmærksomme på, at give muligheder frem for begrænsninger.

    ✅ Kan komme med nye sjove input som udvikler legen.

    ✅ Kan etablere ro og hvile

    Når der skal ryddes op kan den voksne motivere ved at sige: “Hvad skal du lege, når du er færdig med at rydde op?” 💡💡 Eller

    “Du må gerne lege, når du er færdig”

  • Type 8 Det viljestærke barn

    “DET BESTEMMER JEG” 🤴

    🐼 Vi ser på BØRNETYPE 8 i ENNEAGRAMMET 🐼

    Nogle børn har højt fokus på selvbestemmelse og på at “tage deres plads”. 🙅

    🗽 De føler grundlæggende en berettigelse af deres tilstedeværelse og ser sig selv som handlekraftige.

    “JEG HAR RET TIL AT VÆRE HER!”

    8️⃣ Det er ENNEAGRAMMETS TYPE 8, som vi i børnehøjde genkender på intensitet, viljestyrke og at være opsat på at styre slagets gang 🎲

    🚴🏻‍♀️De har fart over feltet og ofte gang i fysisk udfoldelse, mens de er udfordret på deres tålmodighed og det at vente på tur. Deres energi er udadrettet og nogle gange endda for kraftfuld. Derfor slår de sig ofte eller går ind i ting. 🐘

    💪😏Deres jeg-billede siger “JEG ER STÆRK” og selv som små, ser de sig værende i øjenhøjde med de voksne. Jeg ER en lille voksen. Dette kan give anledning til en del konfrontationer og konflikter mellem barn og voksen 🤼

    Deres sprog er tydeligt, direkte og kortfattet: “KOM HER!” “KOM MED!” “BLIV VÆK” “JEG VIL” “DU SKAL”

    😠 Når de føler sig umyndiggjorte eller uretfærdigt behandlet reagerer de med vrede. “JEG ER IKKE LILLE” og “Du skal ikke BESTEMME over mig … og hvis du skal, så skal vi vi først FORHANDLE”.🤝

    🐘 De viser som regel deres vrede tydeligt og har høj opmærksomhed i nuet. FRUSTRATION, DISKUSSION og ARGUMENTATION er en del af deres hverdag, og det foregår med lyd på!! 🧑‍🎤

    🧩De har en antenne for retfærdighed og respekt - både når det gælder dem selv og andre. “DU SKAL RESPEKTERE MIG” og “DET SKAL GÅ RETFÆRDIGT TIL”

    📛Deres go-to strategi hedder grænsesætning og kontrol. De har en grundfølelse af at være afviste, som gør dem reaktive, når de kommer i problemer eller støder på udfordringer. Derfor er de hurtige til at sætte deres grænser - og selv afvise andre, hvilket kan resultere i mange daglige sammenstød 📛

    8️⃣ 🤾🏼Type 8 børn tager ofte styring i aktiviteter og lege, og her er de optaget af hierarkiet. I lege-relationer har de derfor brug for at afstemme “HVEM AF OS ER STÆRKEST” - på den måde får de styr på hierarkiet og finder også ud af, om de selv kan styre eller må indordne sig.

    💘De er de ofte en del af en gruppe, og dem passer de på. Så nok kan de virke hårde, men de har også et stort hjerte og udviser beskyttelse og omsorgs for dem, de holder af.

    “JEG TAGER NATURLIGT STYRING - JEG ER JO DEN STÆRKESTE” 💪😏

    “Og generer du en af mine venner, får du med mig at bestille, uanset om du er barn eller voksen”

    🔓 Inde i 8’ere bor der en naturlov om, at de stærkeste overlever, mens de svage er ligegyldige. Derfor kan de komme til at virke hårde eller ligefrem kyniske overfor andre børn, som de ikke er i relation med 🔓

    De er ENERGISKE og ALTID I GANG. I balance er de initiativrige og inkluderer gerne andre i deres leg. I denne tilstand kan de bedre acceptere SKAL-OPGAVER, der ellers kan give anledning til konflikt 👩‍🦰🧒

    ⚖️ Vi oplever disse børn som både RETFÆRDIGE, OMSORGSFULDE OG UDHOLDENDE, mens de under pres kan vise sig temperamentsfulde og gå op imod de voksne og udfordre rammerne ⚖️

    🧔👩‍🦳 Det viljestærke barn har derfor især brug for TYDELIGE VOKSNE der:

    💪 Agerer selvsikkert.

    💪 Er tydelig og udviser respekt i relationen.

    💪 Kan holde til energien.

    💪 Forstår at man ikke skal sætte hårdt mod hårdt, men tale ligeværdigt.

    💪 Kan fremsætte valgmuligheder, så de kan bestemme, hvor det er muligt.

    💪 Lærer barnet, hvordan man kan lede andre og bestemme på en god måde.

    ⛽ Undgå irettesættelser foran andre - det opleves aldeles ydmygende for Udfordreren og må derfor foregå under fire øjne og i god og respektfuld tone.

    Når de er kede af det, er der ofte meget lyd på.

    Rum det, trøst dem og vent med at konfliktløse til de er faldet til ro 🐆

  • Type 9 Det fredsommelige barn

    ”Det ved jeg ikke… hva’ synes du?” 🤷‍♂️

    🐼 Vi ser på BØRNETYPE 9 i ENNEAGRAMMET 🐼

    🧘‍♀️ Nogle børn har fokus på at have RO OG FRED i deres indre såvel som ydre verden - og trækker sig, når der opstår konflikter 👣

    🎼 De er SENSITIVE over for DÅRLIG STEMNING og arbejder hårdt for ikke selv at bidrage til ufred. Derfor skruer de ned for sig selv og tilpasser sig. De vil nemlig hellere gå på kompromis med egne ønsker end at skabe ufred, og derfor siger de ofte “hmmm" - "det er lige meget” eller ”det ved jeg ikke" 🤷‍♂️🦘

    🕘 Det er ENNEAGRAMMETS TYPE 9, Det fredsommelige barn, som vi i børnehøjde genkender som et NEMT, ROLIGT, og KÆRLIGT BARN med et mildt udtryk, en stille stædighed, megen tålmodighed og som holder af AT HYGGE SIG. 🥪

    👨‍👨‍👧‍👦 De bærer på et stort ønske om SAMHØRINGHED og det AT VÆRE EN DEL AF GRUPPEN, men de kan komme til at EKSKLUDERE SIG SELV for at bevare den GODE STEMNING ⛽ 🧲

    💟 ⚖️ Type 9 børn er ofte VELLIDTE og følger hellere med i legene end at igangsætte og styrer dem. Som KOMPROMISETS STORMESTER tyer de ofte til at DELE DERES LEGETØJ og finde løsninger så ALLE kan være med, og så legen kan fortsætte ⚽️

    👎 Lykkes kompromiset ikke, trækker de sig.

    🏰 Inde i barnet bor der en lille stemme med stor indflydelse, der hvisker “RO OG FRED FREM FOR ALT”. Derfor siger Type 9 barnet hellere ”JOH” eller ”MÅSKE”, selvom de mener ”NEJ” ⛔️ 🛶

    💪 🧠🧒 ”JEG VED GODT, HVAD JEG VIL, men jeg giver ikke udtryk for det, for det vigtigste er, at ingen bliver kede af det eller vrede eller skuffede. Vi skal have det RART SAMMEN.

    🦄 De har en stille smutvej til at kunne finde en EGEN FRED ved at “LUKKE NED” og bare sidde fjerne i egen verden og skjule sig bag et lille smil 😎🐾

    🦛 🤸 De er ikke børn der "fylder", og en nedtonet rolig tilstedeværelse kan gøre, at de ikke altid får øvet SPROG OG MOTORIK i samme tempo som deres jævnaldrende. Derfor kan de være sene i deres udvikling. Nogle gange kan man være i tvivl om Det Fredsommelige barn er skoleparat, fordi deres adfærd fejlagtigt bliver fortolket som om, de har svært ved modgang 🧰🧯

    👉 🤔 Barnet bliver hurtigt overvældet af krav - især hvis der er FOR MANGE KRAV på én gang. Specielt kravet om AT SKULLE SKYNDE SIG eller ”tisse af” får en stiltiende stædig modstand og giver den modsatte effekt 👈

    🧸🔑 Jo mere overvældet 9’er barnet føler sig, jo mere lukker det langsomt ned for opmærksomhed og relation; “Jeg bliver i din fysiske nærhed, for jeg vil gerne være sammen, men DU TALER FOR DØVE ØREN, og jeg hører ikke længere, hvad du siger, for jeg har trukket mig ind i min egen fredelige verden, og derfor svarer jeg dig måske ikke” 👂🧸

    🐘 De viser sjældent vrede, men kan blive frustrerede og stille kede af det, hvis de ikke bliver behandlet retfærdigt.

    🎷🚜Type 9 barnet nærer et stort ønske om SAMHØRIGHED og KNYTTER SIG TIL personer, legetøj, vaner, eller måder at gøre ting på, da det gør dem trygge at have stabile forhold: “JEG SKAL HAVE PETER PLYS MED”

    ⚖️ I balance er de VÅGNE OG OPMÆRKSOMME og nyder at lege med i en fast legegruppe. De tør sige deres mening højt og bidrager aktivt til, at legene bliver gode for alle 👩‍🦰🧒

    🚸 I ubalance går de langs panelerne for at undgå ufred og leger meget med sig selv. Bliver de spurgt om noget, har de svært ved at finde svaret og giver standard svar som “det ved jeg ikke” eller ”det er lige meget” 🚸

    🔓 Vi oplever disse børn som både stille og nemme men undertiden også passive eller vage, derfor kan de let blive overset i en travl institution og hverdag 🔓

    🧔👩‍🦳 Det fredsommelige barn har især brug for TYDELIGE VOKSNE der:

    🧩 Forstår 9’erens system og inkluderer dem

    🧩 Taler og agerer roligt og varmt

    🧩 Kan etablere nærvær i relationen

    🧩 Forstår at man ikke skal skynde på 9’er børn

    🧩 Ikke bliver frustreret over barnets uklarhed men forstår at spørge tålmodigt ind.

    🧩 Lærer barnet at konflikter går over, og at deres stemme er vigtig ind i fællesskabet.

    🧩 Giver tid til fordybelse og kan skabe samhørighed

    ⛔️ Undgå at tale højlydt i en irettesættende tone - heller ikke til andre børn i nærheden

    🧏‍♂️🙆‍♀️ 🤷‍♂️👬

Kontakt os og hør mere om, hvordan vi som voksne kan lære at arbejde med de ni Børnetyper.

Vi holder jævnligt oplæg og laver skræddersyede kurser til forældre eller pædagogiske grupper.

Tel.: 22 71 02 50

Kontakt@mettstine.dk